бүрÑлдÑхүүн Ñ…ÑÑгүүдийн шүтÑлцÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð»
Хүн ÑÑ…ÑÑÑ Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ñ…Ð´Ó©Ó© бие бÑлдар, ÑÑтгÑл Ñанаа, оюун
ухааны аÑар их нөөц чадавхи, хүч чадал, Ñрч Ñ‚ÑнхÑÑ Ó©Ð²Ð»Ó©Ð´Ó©Ð³ гÑж дорнын гүн
ухаан, өрнийн филоÑофи, түүх шашдирт номлон айлддаг. Ð‘Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð»Ð¸Ð°Ñ Ð·Ð°ÑаÑан хүний
төрөлхийн нөөц чадавхи нь түүний биологи уг чанарыг агуулан оршдог.
Орчин үеийн шинжлÑÑ… ухаан, техник технологийн
аппаратаар хүний нөөц чадахийн биологи уг чанарыг ÑÑийн молекулын түвшинд
гүнзгийрүүлÑн Ñудалж тайлбарлаÑан олон арван ÑрдÑм шинжилгÑÑний өгүүлÑл,
бүтÑÑл, ном Ñурах бичиг Ñ…ÑвлÑгдÑн гарч байна.
Хүний нөөц чадавхийн бүтÑц, бүрÑлдÑхүүн Ñ…ÑÑгүүдийн
мөн чанарыг илÑрхийлÑÑн онол, арга зүйн үндÑийг ÑрдÑм Ñудлалын ажлын түвшинд
Ñудалж байна.
Хүний ерөнхий оюун ухаанд чадавхийн тодорхой нÑг
Ñ…ÑлбÑÑ€ давамгайлах бөгөөд ÑÐ½Ñ Ð½ÑŒ өмнөө тавьÑан зорилгодоо хүрÑÑ… Ñубьектив
нөхцлийг бүрÑлдүүлж байна.
1.2. Ðжиллах хүчний чадавхи:
‘Human capital’ онолын үүднÑÑÑ Ñ…Ò¯Ð½Ð¸Ð¹ Ñурч ÑзÑмшÑÑн
мÑдлÑг, чадвар, дадал ур ухаан нь оюуны болон материаллаг баÑлгийг бүтÑÑн
үйлдвÑрлÑÑ… ажиллах чадварыг бүрÑлдүүлдÑг. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ цалин, орлого, хөрөнгө
оруулалтын ÑÑ… Ò¯Ò¯ÑвÑÑ€ болдог ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ ÐºÐ°Ð¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð»Ñ‹Ð½ шинж чанартай байдаг.
1.3. Ðмьдрах ухааны чадавхи:
Ðмьдралын нөхцөл байдалд зохицуулан хүн өөрийн
оюун ухааны чадавхиа дайчлан, хувийн болон нийгмийн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑгÑÑ Ñ…Ð°Ð½Ð³Ð°Ð½ ажиллаж
хөдөлмөрлөх боломж нь амьдрах ухааны чадавхийг тодорхойлдог.
ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ “Ñурч ÑзÑмшÑÑн боловÑрол, мÑргÑжлÑÑÑ€ÑÑ Ñайн
ажиллавал, Ñайхан амьдардаг†гÑÑÑн зах зÑÑлийн Ñдийн заÑгийн харилцааны жам
Ñ‘Ñыг илÑрхийлдÑг.
1.4. ХүнлÑг чанар, хүмүүн шинж:
“Хүн бүхÑн бурхан байх шинжийг агуулдаг. Бурхан
гÑдÑг бол хүний мөн чанарт буй дотоод Ñрч Ñ‚ÑнхÑÑ ÑŽÐ¼Ð°Ð°â€. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ хүн өөрийн
хүнлÑг чанар, хүмүүн шинжÑÑ Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ò¯Ò¯Ð»Ñн, нийгÑм болон буÑад хүмүүÑÑ‚Ñй ÑнÑÑ€Ñнгүй
нинжин ÑÑтгÑлÑÑÑ€ хандаж харилцах нь түүний мөн чанарыг тодорхойлох нÑгÑн
шалгуур болдог.
Хүний нөөц чадавхийн бүтцийн бүрÑлдÑхүүн Ñ…ÑÑгүүд
Ó©Ó©Ñ€ хоорондын харилцан үйлчлÑл, уÑлдаа холбоо, шүтÑлцÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ñ€Ð»Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð° нÑгдмÑл
тогтолцоотой үйл Ñвц байгаа нь Ñудалгааны ажлын үр дүнгÑÑÑ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ð³Ð´Ð°Ð¶ байна.
2. Хүний нөөц чадавхийн хөгжил
Хүний хөгжил, төлөвшил, нийгÑмшлийн мөн чанар, үйл
Ñвц, зүй тогтлын талаар онол, Ñургаал, үзÑл баримтлалыг дорно, өрнийн гүн
ухаантан, ÑрдÑмтÑн, мÑргÑд боловÑруулан баÑжуулж, бүтÑÑлчÑÑÑ€ хөгжүүлÑÑн түүхÑн
уламжлалтай.
Ðийгмийн амьдралын нөхцөл байдал, хүний Ñубьектив хүчин
зүйлÑийн нÑгдÑл нь хүний хөгжил, төлөвшилт, нийгÑмшилтÑд шийдвÑрлÑÑ… нөлөө
үзүүлдÑг билÑÑ.
Хүний нөөц чадавхийн хөгжил нь Ð±Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð»Ð¸Ð°Ñ Ð·Ð°ÑаÑан
төрөлхийн биологи уг чанар, онцлог Ñ…Ñв шинжÑÑ Ñудалж танин мÑдÑÑ…, нÑÑн
илрүүлÑÑ…, хөгжүүлÑн чадваржуулах, улмаар олон талт чадварын хөгжлийн түвшинг
дÑÑшлүүлÑÑ…Ñд чиглÑгдÑÑн үйл Ñвц гÑж үзÑж байна.
Хүний нөөц чадавхийг хөгжүүлÑн чадваржуулах үйл
Ñвц нь хүнийг хөгжлийн Ñ…Ð¾Ñ†Ñ€Ð¾Ð³Ð´Ð»Ð¾Ð¾Ñ ÑƒÑ€ÑŒÐ´Ñ‡Ð¸Ð»Ð°Ð½ ÑÑргийлÑÑ…, хөгжлийн дунд
түвшингийн хурдацийг нÑмÑгдүүлÑÑ…, өөрийн тогтвортой хөгжлийн Ó©Ñөлтийг
нөхцөлдүүлдÑг нь Ñудалгааны ÑÐ²Ñ†Ð°Ð°Ñ Ð°Ð¶Ð¸Ð³Ð»Ð°Ð³Ð´Ð»Ð°Ð°.
ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ өргөн утга агуулгаараа хүн Ñурч ÑзÑмшÑÑн
боловрол мÑргÑжлÑÑ ÑрхÑлÑÑн ажил Ñ…ÑÑ€ÑгтÑÑ Ð°ÑˆÐ¸Ð³Ð»Ð°Ñ…, ахуй амьдралдаа Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…
үйл ажиллагаа, арга барил, чадвар дадлыг төлөвшүүлÑÑ… үйл Ñвц юмаа.
2.1. Оюун ухааны чадавхийн хөгжил:
Байгаль, нийгÑм, ÑŽÐ¼Ñ Ò¯Ð·Ñгдлийн мөн чанар, хөгжил
хөдөлгөөн, зүй тогтлыг Ñудлан шинжлÑÑ…, танин мÑдÑÑ… нÑÑн илрүүлÑÑ… нь нь оюун
ухааны чадавхийн хөгжлийн ÑÑ… үндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ð³. Хүний Ñурч танин мÑдÑÑ… л юуны
Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ñонирхолоо өрнүүлÑÑ…, зорилго чиглÑл дÑвшүүлÑÑ…, Ñуралцах үйл ажиллагаа,
арга барилыг ÑзÑмших, удирдан зохион байгуулахад оюуны хөдөлмөрийн гүйцÑтгÑÑ…
үүрÑг чухал ач холбогдолтой.
Бие даан Ñуралцах чадварыг ÑзÑмшин, боловÑролоо
таÑралтгүй дÑÑшлүүлÑÑ… нь оюуны авьÑаÑ, чадвар, ÑÑтгÑхүй, ÑÑтгÑлгÑÑний шинж
чанар, ÑÑтгÑн бодох чадвар, оюун ухааны Ñ…Ñв шинж, аÑуудлыг шийдвÑрлÑÑ… чадварын
хөгжлийг хурдаÑгадаг ÑерÑг нөлөөтÑй.
2.2. Ðжиллах хүчний чадавхийн хөгжил:
ТуÑгай авьÑÐ°Ñ Ð±Ð¸Ð»Ð³Ð¸Ð¹Ð½ шинж чанар, онцлог шинж нь
хүний ажиллах хүчний чадавхийн хөгжлийн ÑÑ… Ñурвалж. Хүн төрөлхийн авьÑаÑ
билгÑÑÑ€ÑÑ Ð¼ÑргÑжлийн чиг баримжаагаа Ñонгон, мÑргÑжлийн боловÑролыг Ñурч
ÑзÑмших нь хүний ажиллах хүчний чадавхийг хөгжүүлÑÑ… үйл Ñвц. Ð¥Ò¯ÑÑл мөрөөдөл
болÑон ÑонирхÑон мÑргÑжлÑÑ Ó©Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ идÑвх Ñанаачлага, хичÑÑл зүтгÑл, хүч
чармайлтаараа ÑзÑмших нь мÑргÑжилдÑÑ ÑзÑн байх, мÑргÑжлÑÑÑ€ÑÑ Ð³Ò¯Ð¹Ñ†ÑтгÑÑ… ажил
үүрÑг, хүлÑÑÑ… хариуцлага, ÑзлÑÑ… байр Ñуурь, ÑдлÑÑ… Ñрх мÑдлÑÑ Ð¾Ð¹Ð»Ð³Ð¾Ð½ ухамÑарлах
нөхцлийг бүрÑлдүүлдÑг.
Ðжиллах чадвараараа ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ð°Ð¶Ð»Ñ‹Ð½ байр бий болгон,
ажил Ñ…ÑÑ€Ñгч, бүтÑÑлч чанар хамтран ажиллах чадвар, мÑргÑжлÑÑÑ€ÑÑ Ñ…Ó©Ñ€Ð²Ó©Ñ… чадвар,
материаллаг баÑлаг, оюун Ñанааны үнÑÑ‚ зүйлÑийг бүтÑÑÑ…, үйлдвÑрлÑÑ…, ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¸Ðº,
технологи, бүтÑÑлÑÑÑ€ÑÑ Ó©Ñ€Ñөлдөх, орлогоороо Ñанхүүжих нь хүний ажиллах хүчний
чадавхийн хөгжлийн чадварын түвшинг тодорхойлдог.
МÑргÑжлийн боловÑрол, зÑÑ€Ñг, ажиллах чадвараа
байнга ахиулах нь ажиллах хүчний чадавхийн хөгжлийг түргÑÑгÑдÑг Ñайн нөлөөтÑй.
2.3. Ðмьдрах ухааны чадавхийн хөгжил:
Хүн боловÑрол мÑргÑжлийг ÑзÑмших Ñвцад амьдрах
ухааны хөгжилд голлох нөлөөтÑй.
Ðмьдрах ухааны боловÑрол нь цалин, орлогоо
нÑмÑгдүүлÑÑ…, амжиргааны түвшингÑÑ Ð´ÑÑшлүүлÑÑ… аж амьдралаа хөтлөх, амьдралын
нөхцөл байдлаа Ñайжруулах, амьдралын баталгаат чанарыг хангах чадвараар
тодорхойлогдож байдаг.
Чухамдаа хүний Ñурч ÑзÑмшÑÑн мÑдлÑг, чадвараа ажил
хөдөлмөр, ахуй амьдралдаа Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… ур ухаан нь амьдрах ухааны чадавхийн
хөгжлийн түвшинг тодорхойлдог.
2.4. ХүнлÑг чанар, хүмүүн шинжийн хөгжил:
Ðмьдралын орчин нөхцөл байдал, хүмүүнлÑгийн
боловÑрол нь хүнлÑг чанар, хүмүүн шинж хөгжин төлөвшихөд шийдвÑрлÑÑ… үүрÑгтÑй.
Хүн үйл ажиллагаагаа зөвхөн өөрийн төдийгүй буÑдын туÑын тулд зориулах нь
түүний ÑÑтгÑл Ñанааны төлөө байдал, Ñ‘Ñ Ñуртахууны цÑвÑÑ€ ариун чанар, гоо зүйн
мÑдрÑмж, хүнлÑг чанар, хүмүүн шинжийн төлөвшихүйн үндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð´Ð¾Ð³. Хүн өөрийн
болоод буÑдын нÑÑ€ төр, хувийн онцлог шинжийг ÑрхÑмлÑн хүндÑтгÑÑ… нь түүний
харилцааны Ñоёлын илрÑл юмаа. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ хүний нийгÑмд ÑзлÑÑ… байр Ñуурийг
тодорхойлдог. Хүн нийгмийн амьдралд идÑвхитÑй оролцох Ñвцад өөрийн болон буÑдыг
танин мÑдÑж, Ñ‚Ñдний Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ñонирхолд өөрийн үйл ажиллагааг зохицуулах чадвар,
дадлыг ÑзÑмшдÑг.
Хүний нөөц чадавхийн хөгжил нь Ñурч боловÑрох,
ажиллаж хөдөлмөрлөх, аж төрөн амьдрах, хандаж харилцах чадварын дадлын чанарын
өөрчлөлт гÑж тодорхойлж байна.
ÐшиглаÑан ном:
1. Гримак. Л.П. “Резервы человечеÑкой
пÑихикиâ€. М. ПолитичеÑÐºÐ°Ñ Ð»Ð¸Ñ‚ÐµÑ€Ð°Ñ‚ÑƒÑ€Ð°. 1987г. 285 Ñ.
2. Гуревич П.С. “ФилоÑофÑÐºÐ°Ñ Ð°Ð½Ñ‚Ñ€Ð¾Ð¿Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñâ€.
М. Ðоте Вене. 2001г. 456Ñ.
3. Д. Дагвадорж “Тогтвортой хөгжил†. УБ.
2002 он .110 х.
4. “Монгол хүний хөгжлийн илтгÑлâ€. УБ. 1997
он. Ðдмон . 77 Ñ….
5. “Монгол хүний хөгжлийн илтгÑлâ€. УБ 2000
он . Ðдмон . 66 Ñ….
6. Садовников Ð’.Ð. “ЧеловечеÑкое развитиеâ€.
М. “Право человекаâ€. 2000 г. 464Ñ.
7. Слободчиков Ð’.И, ИаÑев Е.И. “ПÑихологиÑ
Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ñ‡ÐµÐ»Ð¾Ð²ÐµÐºÐ°â€. М. Ð¨ÐºÐ¾Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿Ñ€ÐµÑÑа . 2000г. 416Ñ.
МÑдÑÑллийн ÑÑ… Ñурвалж: Human Capital ÑÑтгүүл